Kemasyhuran dan nama besar Syeikh Nawawi al-Bantani kiranya sudah tidak perlu
diragukan lagi. Melalui karya-karyanya, kira-kira mencapai 200-an kitab, ulama
kelahiran Kampung Tanara, Serang, Banten, 1815 M ini telah membuktikan kepada
dunia Islam akan ketangguhan ilmu ulama-ulama Indonesia.
Para ulama di
lingkungan Masjidil Haram sangat hormat kepada kealimannya. Bahkan ketika Syeikh
Nawawi berhasil menyelesaikan karyanya Tafsir Marah Labid, para ulama
Mekkah serta merta memberikan penghormatan tertinggi kepadanya. Pada hari yang
telah ditentukan para ulama Mekah dari berbagai penjuru dunia mengarak Syeikh
Nawawi mengelilingi Ka`bah sebanyak tujuh kali sebagai bukti penghormatan mereka
atas karya monumentalnya itu.
Nama Imam Nawawi begitu dominan, terutama
dalam lingkungan ulama-ulama Syafi'iyah. Beliau sangat terkenal kerana banyak
karangannya yang dikaji pada setiap zaman dari dahulu sampai sekarang. Nama ini
adalah milik Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu an-Nawawi yang dilahirkan di
Nawa sebuah distrik di Damaskus Syiria pada bulan Muharram tahun 631 H.
Pada penghujung abad ke-18 lahir
pula seseorang yang bernama Nawawi di Tanara, Banten. Nama lengkapnya adalah
Syeikh Muhammad Nawawi bin Umar ibnu Arabi bin Ali al-Jawi al-Bantani. Anak
sulung seorang ulama Banten, lahir pada tahun 1230 H/1814 M di Banten dan wafat
di Mekah tahun 1314 Hijrah/1897 Masehi.
Ketika kecil, sempat belajar kepada
ayahnya sendiri, kemudian memiliki kesempatan belajar ke tanah suci. Datang ke
Mekah dalam usia 15 tahun dan meneruskan pelajarannya ke Syam (Syiria) dan
Mesir. Tidak diketahui secara pasti, berapa lama Imam Nawawi mengembara keluar
dari Mekah kerana menuntut ilmu hingga kembali lagi ke Mekah. Keseluruhan masa
tinggal di Mekah dari mulai belajar, mengajar dan mengarang hingga sampai
kemuncak kemasyhurannya lebih dari setengah abad lamanya.
Karena Syeikh Nawawi yang lahir di
Banten ini juga memiliki kelebihan yang sangat hebat dalam dunia keulamaan
melalui karya-karya tulisnya, maka kemudian ia diberi gelar Imam Nawawi kedua
(Nawawi ats-Tsani). Orang pertama memberi gelar ini adalah Syeikh Wan Ahmad bin
Muhammad Zain al-Fathani. Gelar ini akhirnya diikuti oleh semua orang yang
menulis riwayat ulama asal dari Banten ini. Sekian banyak ulama dunia Islam
sejak sesudah Imam Nawawi pertama, Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu (wafat
676 Hijrah/1277 Masehi) hingga saat ini, belum pernah ada orang lain yang
mendapat gelaran Imam Nawawi kedua, kecuali Syeikh Nawawi yang kelahiran Banten
(Imam Nawawi al-Bantani).
Meskipun demikian masyhurnya nama Nawawi
al-Bantani, namun Beiau adalah sosok pribadi yang sangat tawadhu’. Terbukti
kemudian, meskipun Syeikh Nawawi al-Bantani diakui alim dalam semua bidang ilmu
keislaman, namun dalam dunia tarekat para sufi, tidak pernah diketahui Beliau
pernah membaiat seorang murid pun untuk menjadi pengikut thariqah. Hal ini
dikarenakan, Syeikh Ahmad Khathib Sambas (Kalimantan), guru Thariqah Syeikh
Nawawi al-Bantani, tidak melantiknya sebagai seorang mursyid Thariqat
Qadiriyah-Naqsyabandiyah. Sedangkan yang dilantik ialah Syeikh Abdul Karim
al-Bantani, sepupu Syeikh Nawawi al-Bantani, yang sama-sama menerima thariqat
itu dari Syeikh Ahmad Khathib Sambas. Tidak diketahui secara pasti penyebab
Nawawi al-Bantani tidak dibaiat sebagai Mursyid. Syeikh Nawawi al-Bantani sangat
mematuhi peraturan, sehingga Beliau tidak pernah mentawajuh/membai'ah (melantik)
seorang pun di antara para muridnya, walaupun sangat banyak di antara mereka
yang menginginkan untuk menjalankan amalan-amalan
thariqah.
Guru-gurunya
Di Mekah Syeikh Nawawi
al-Bantani belajar kepada beberapa ulama terkenal pada zaman itu, di antara
mereka yang dapat dicatat adalah sebagai berikut: Syeikh Ahmad an-Nahrawi,
Syeikh Ahmad ad-Dimyati, Syeikh Muhammad Khathib Duma al-Hanbali, Syeikh
Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Maliki, Syeikh Zainuddin Aceh, Syeikh Ahmad
Khathib Sambas, Syeikh Syihabuddin, Syeikh Abdul Ghani Bima, Syeikh Abdul Hamid
Daghastani, Syeikh Yusuf Sunbulawani, Syeikhah Fatimah binti Syeikh Abdus Shamad
al-Falimbani, Syeikh Yusuf bin Arsyad al-Banjari, Syeikh Abdus Shamad bin Abdur
Rahman al-Falimbani, Syeikh Mahmud Kinan al-Falimbani, Syeikh Aqib bin
Hasanuddin al-Falimbani dan
lain-lain.
Murid-muridnya
Syeikh Nawawi
al-Bantani mengajar di Masjidil Haram menggunakan bahasa Jawa dan Sunda ketika
memberi keterangan terjemahan kitab-kitab bahasa Arab.
Murid-muridnya yang berasal-dari
Nusantara banyak sekali yang kemudian menjadi ulama terkenal. Di antara mereka
ialah, Kiai Haji Hasyim Asy'ari Tebuireng, Jawa Timur; Kiai Haji Raden Asnawi
Kudus, Jawa Tengah; Kiai Haji Tubagus Muhammad Asnawi Caringin, Banten; Syeikh
Muhammad Zainuddin bin Badawi as-Sumbawi (Sumba, Nusa Tenggara); Syeikh Abdus
Satar bin Abdul Wahhab as-Shidqi al-Makki, Sayid Ali bin Ali al-Habsyi al-Madani
dan lain-lain. Tok Kelaba al-Fathani juga mengaku menerima satu amalan wirid
dari Syeikh Abdul Qadir bin Mustafa al-Fathani yang diterima dari Syeikh Nawawi
al-Bantani.
Salah seorang
cucunya, yang mendapat pendidikan sepenuhnya dari nawawi al-Bantani adalah
Syeikh Abdul Haq bin Abdul Hannan al-Jawi al-Bantani (1285 H./1868 M.- 1324
H./1906 M.). Banyak pula murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang memimpin secara
langsung barisan jihad di Cilegon melawan penjajahan Belanda pada tahun 1888
Masehi. Di antara mereka yang dianggap sebagai pemimpin perlawanan Perjuangan di
Cilegon ialah Haji Wasit, Haji Abdur Rahman, Haji Haris, Haji Arsyad Thawil,
Haji Arsyad Qasir, Haji Aqib dan Tubagus Haji Ismail. Para ulama pejuang bangsa
ini adalah murid Syeikh Nawawi al-Bantani yang dikader di Mekkah.
(Syaifullah Amin)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar